The Cosmic-Lab Conference

The conference is the conclusive act of the project Cosmic-Lab funded with an ERC Advanced Grant.

• Data: dal 18 aprile 2016 alle 09:00 al 22 aprile 2016 alle 18:00

• Luogo: Aula Prodi di San Giovanni in Monte, piazza San Giovanni in Monte 2, Bologna

Cosmic-Lab Conference

Contatto di riferimento:

Recapito telefonico per contatti: +39 051 2095774 ; +39 3666357560

Cosmic-Lab is a five-year project aimed at probing the complex interplay between dynamics and stellar evolution by using Galactic globular clusters as cosmic laboratories, and the most exotic by-products of this interplay (blue straggler stars, millisecond pulsars, and black holes) as test-particles.

The project has been funded by the European Research Council (ERC), within the 2010 Advanced Grant call. The Principal Investigator is Francesco R. Ferraro of the Physics and Astronomy Department of the University of Bologna. The project will end on 2016, April 30th, and this international conference is meant to be its final action.

The purpose of the conference is to put together theorists and observers from different countries, for discussing the status of the research on blue straggler stars, millisecond pulsars, black holes and dynamics of collisional systems. The Conference is also the 16th meeting of the MODEST collaboration.

Registrations: Registrations are open at the conference web site until February 28th

The Cosmic-Lab Conference

La conferenza e` l'atto conclusivo del progetto Cosmic-Lab finanziato da una ERC Advanced Grant

Cosmic-Lab e` un progetto quinquennale finalizzato a chiarire la complessa legame tra dinamica ed evoluzione stellare, utilizzando gli ammassi globulari come laboratori cosmici  e le "popolazioni stellari esotiche" (blue straggler stars, pulsar al millisecondo, buchi neri) come particelle di prova.

Il progetto Cosmic-Lab e` stato finanziato dallo European Research Council (ERC), nell'ambito del bando Advanced Grant del 2010. Il responsabile e` Francesco R. Ferraro del Dipartimento di Fisica e Astronomia dell'Universita` di Bologna. Il progetto terminera` il 30 aprile 2016 e questa conferenza internazionale rappresenta il suo atto conclusivo.

Lo scopo della conferenza e` quello di riunire la comunita` internazionale di astrofisici teorici e osservativi, per discutere lo stato della ricerca riguardo le popolazioni stellari esotiche e la dinamica interna dei sistemi collisionali. La conferenza e` anche il 16o appuntamento della serie di workshop della collaborazione internazionale MODEST.

Partecipanti: La partecipazione richiede l'iscrizione all'evento tramite la pagina web della conferenza, entro il 28 febbraio 2016.