5 mag 2021

Seminari

Teorie di gauge su reticolo, calcolo ad alte prestazioni e machine learning

MS Teams

L'idea alla base dell'approccio di reticolo è di discretizzare il modello mantenendo l'invarianza di gauge, per poi calcolare quantità fisiche con metodi Monte Carlo.

30 apr 2021

Seminari

The high-energy neutrino telescopes in the Mediterranean

highlights from ANTARES and prospects for KM3NeT/ARCA

28 apr 2021

Seminari

ALMA-AI Kick-Off Workshop su "AI and Hard Sciences" (seconda parte di un evento su due giorni)

MS Teams

Seconda giornata del workshop congiunto delle unità scientifiche "Foundations of AI" e "AI and Hard Sciences" del Centro Alma-AI. Oggi si prosegue con "AI and Hard Sciences", con forte presenza DIFA.

27 apr 2021

Seminari

ALMA-AI Kick-Off Workshop su "Foundations of AI" (prima parte di un evento su due giorni)

MS Teams

Al via la prima giornata del workshop congiunto delle unità scientifiche "Foundations of AI" e "AI and Hard Sciences" del Centro Alma-AI. Si inizia oggi con "Foundations of AI".

16 apr 2021

Cosmic Antinuclei

Virtual seminar Zoom

Aperitivi scientifici. CosmicAntiNuclei is a new ERC-funded project that aims at shedding light on the production mechanisms of light nuclei and anti-nuclei in high-energy interactions

6 mar 2021 10 apr 2021

Laboratori e visite guidate

Oh cielo! Che storie

1 apr 2021

Il calcolo dell'Esperimento CMS oggi e nei futuri Run di LHC

MS Teams

Riassunto delle direzioni di R&D nel calcolo di CMS, evidenziando idee nuove e consolidate sia nel sistema di calcolo distribuito, sia nel software che permetterà di analizzare gli eventi raccolti

19 mar 2021

Seminari

What is matter according to particle physics and why try to observe its creation in lab

Virtual seminar Zoom

Aperitivi scientifici: the approach of the discussion is mainly historical and its character is introductory.

16 mar 2021

The ALICE O² computing model for Run 3 and 4

online su MS Teams https://l.infn.it/b0

The main points of the ALICE upgrade will be summarized together with the most relevant aspects of the SW and computing. The architecture and SW optimization studies on CPU and GPU will be presented.

12 mar 2021

The MUonE project

Virtual Seminar Zoom

The MUonE experiment aims at an independent and very precise determination of the leading hadronic contribution to the muon magnetic moment, based on an alternative method

25 feb 2021

Spettacoli e festival

Coimbra Group 3-Minute-Thesis Competition

web

The 3MT is an academic competition that challenges PhD students to describe their research to a general audience in English in less than three minutes.

23 feb 2021

Seminari

Software e computing in LHCb: la sfida di Run3 (e oltre)

Virtual seminar Zoom

L'esperimento LHCb sta completando un importante aggiornamento in vista della presa dati per il Run3 di LHC e oltre.